Hestepleje før og efter ridetimen
Mødetid er ½ time før ridetimen til klargøring af hesten. Det forventes, hvis forældre kan, at de hjælper børnene med opsadlingen af hesten. Opsadlingen består i at hesten bliver striglet, hovene bliver renset samt sadel og hovedtøj bliver lagt på hesten. Der er en staldpige i stalden, som er behjælpelig hvis der er behov.
Hvis ingen skal overtage hesten efter ridetimen, skal hesten igen strigles og hovene renses, sadles af og trækkes i stalden.

Rideudstyr
Det er påkrævet, at elever rider med en godkendt ridehjelm. Det anbefales at ride med sikkerhedsvest. Rideklubben har ridehjelme og veste til rådighed, som kan lånes de første ridetimer. Der er intet krav mht. ridestøvler. Et par gummistøvler kan godt bruges.

Undervisningstimen
Rideundervisningen varer ½ eller 1 time, incl. opsidning, skridt før og af efter undervisningen.
Eleverne rider på samme hest en måned af gangen. På den måde lærer eleverne at ride på flere af rideklubbens heste. Det forventes, at forældre selv hjælper til med at trække hesten rundt på banen, hvis eleven ikke er tryg ved at ride selv.
På ridehold for de mindste, hvor der kun rides ½ time, skal forældre hjælpe børnene på banen.

Godbider til hestene
Hestene må IKKE få godbidder, hverken før undervisning eller efter. Det er der flere årsager til, men det er blandt andet for at eleverne slipper for at stå og ordne en hest, der står og tigger. Denne situation kan være farlig, da hestene vil stå og nakke i jakker og fingre i håb om at få en godbid.
En anden vigtig årsag, det er vigtigt at kunne holde styr på hvad hestene får at spise, så man derved undgår maveproblemer. Hvis man gerne vil give godbidder til hestene, kan man aflevere det til staldpigen, som så vil sørge for at hestene får det på et senere tidspunkt.